Financiering- en overdrachtsellende
In mijn vorige post vertelde ik dat ik een appartement had gekocht. Na drie dagen bieden, was op 10 juni de kogel door de kerk. De verkoper had mijn bod geaccepteerd. Ik moest nu op zoek naar financiering en besloot twee verschillende adviseurs om advies te vragen: De Hypotheekshop en EigenHuis Hypotheekservice.
Op 18 juni had ik de eerste afspraak met de EigenHuis Hypotheekservice. Hun aanbod was qua maandlasten vrijwel gelijk aan dat van de Hypotheekshop. Ik koos uiteindelijk voor het voorstel van EigenHuis met een bankspaarhypotheek bij Allianz.
Op 3 juli tekende ik de offerte en leverde ik alle noodzakelijke papieren in bij EigenHuis. Ik was op dat moment wel even onaangenaam verrast dat Allianz de hypotheek niet zelf verleende, maar een white label product van MNF Bank aanbood, maar deed daar verder niets mee.
Ik heb gekozen voor een bankspaarhypotheek waarbij ik bij aanvang een eerste premiestorting doe op de hypotheekrekening. Dat geld gaat direct renderen, waardoor de kosten per maand lager zijn.
Ik informeerde bij de notaris of ik de eerste premie storting op zijn derden-gelden-rekening kon storten. De notaris reageerde zeer negatief: “Op basis van de aan u uitgebrachte offerte behoort het onderstaande niet tot mijn opdracht. Ik adviseer u het onderstaande te bespreken en te regelen met uw tussenpersoon/bank.”
Bij EigenHuis Hypotheekservice regelde ze dat ik de premie op een rekening van Allianz kon storten. Toen op 20 juli Allianz melde dat er toch nog een “Bewijs eigen middelen” ontbrak, heb ik dezelfde avond het geld op de rekening overgemaakt en een kopie van de afschrift naar EigenHuis gemaild.
Op 3 augustus begon ik mij ongerust te maken, want de overdracht op 10 augustus kwam angstig dichtbij en ik had nog geen formeel akkoord. Ik stuurde twee dagen later, op vijf augustus, een mailtje naar de EigenHuis Hypotheekservice. Hun antwoord was: “Allianz heeft een werkvoorraad opgelopen (zoals ze het zelf zeggen) door hun scherpe tarieven op dit moment. Daar mag jij natuurlijk de dupe niet van worden”
Op donderdag daarop vertelde EigenHuis mij dat de papieren waarschijnlijk vrijdag in de loop van de dag bij de notaris zouden liggen. Maar vrijdag ochtend had ik een medewerker van Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen aan de lijn. Hij had de stukken nog niet binnen. Volgens EigenHuis Hypotheekservice waren er toch nog onduidelijkheden bij MNF Bank, die via Allianz de eigenlijke Hypotheek verleent. En de tijd verstreek… Pas tegen vier uur kwam er weer bericht van de Hypotheekservice: uiterlijk dinsdag zouden de stukken bij de notaris liggen. De overdracht op 10 augustus kon dus niet doorgaan en moest worden uitgesteld.
Op maandag bleef het stil. Dinsdagochtend belde eerst de verkopende makelaar om wat druk op de ketel te zetten.
Ik belde EigenHuis Hypotheekservice. ’s Middags zou het dan echt gaan gebeuren, de stukken zouden door MNF Bank opnieuw gefaxt worden. Opnieuw? MNF faxte opnieuw en de notaris melde weer dat er niets ontvangen was. Bij Dijkstra|Sutter wilde ze zelf geen actie ondernemen, dat maakte namelijk geen onderdeel van de offerte uit.
11 augustus verstreek zonder positief bericht van de notaris. Maar op 12 augustus om half twaalf belde de notaris dat de stukken binnen waren. Een grote opluchting . We maakten een afspraak voor de overdracht op 14 augustus.
Nog diezelfde middag stuurde de notaris de hypotheekakte en de nota per e-mail. En shit… er stond een fout in de nota. Ik had gekozen voor een eerste premiestorting uit eigen middelen, om de maandlasten te verlagen. En hoewel ik dat al aan Allianz had betaald, stond op de nota dat ik dit nog aan de notaris moest betalen – voor de datum van de overdracht. Helaas bleek MNF Bank niets van de premiestorting bij Allianz te weten en zij eisten van de notaris dat hij de eerste premie storting zou innen.
De hypotheekadviseur regelde nog diezelfde middag dat MNF Bank de notaris telefonisch en schriftelijk op de hoogte zou brengen dat de eerste premie storting niet bij de notaris betaald hoefde te worden.
Ik was die woensdagavond toch flink gespannen, gezien de voorgeschiedenis van dit proces, moest ik het toch eerst zelf zien of deze hobbel nu wel op tijd genomen kon worden.
De volgende ochtend ontving ik een nieuwe nota van de notaris, zonder eerste premie storting erop.
Terugkijkend op dit traject zijn er volgens mij drie belangrijke oorzaken voor de opgelopen vertraging:
- Onvoldoende capaciteit bij Allianz
- Ik – EigenHuis – Allianz – MNF Bank, een lange organisatieketen die tijd kost en ruis oplevert.
- De passieve, afhoudende en soms verwarrende communicatie van de notaris.
Een passieve en weinig oplossingsgerichte houding was typerend voor Dijkstra|Sutter Netwerk Notarissen. Toen het om de kwijtschelding overdrachtsbelasting voor monumenten ging, bij de eerste storting op de hypotheekrekening en bij het zelf actief ophalen van de opdracht van de bank, was de reactie altijd: “Dat maakt geen onderdeel uit van de opdracht.”
De vertraagde oplevering heeft natuurlijk geld gekost: de verkoper eist rentevergoeding en de notaris rekent extra kosten. Die kosten ga ik natuurlijk proberen te verhalen bij Allianz.
Gelukkig is de overdracht nu een feit. Ik ben eigenaar geworden van een leuk appartement in het centrum van IJsselstein.