Rondreis Andalusië

Op dag 1 ging de wekker ging af om 3 uur ’s ochtends, een gruwelijk vroege start van wat een avontuur van tien dagen door het betoverende Andalusië zou worden. Van de zonnige pleinen van Málaga tot de mystieke paleizen van het Alhambra, elke dag bracht een nieuwe verrassing. Ik dwaalde door pittoreske witte dorpjes, proefden lokale wijnen en genoten van de hartstochtelijke flamenco. Onder een stralende zon en een eindeloze blauwe lucht, ontdekte ik de ziel van Spanje. Dit is het verhaal van een reis die me betoverde, verbaasde en ontroerde.

Dag 1: Donderdag 1 mei – Aankomst in Málaga

De wekker ging af om 3 uur ’s ochtends, een gruwelijk tijdstip, maar de opwinding van de reis hield me scherp. EasyJet bracht ons in alle vroegte naar Málaga, waar we onze reisbegeleidster ontmoetten. Rond het middaguur waren we in ons hotel en na een welkomstpraatje begonnen we aan een stadswandeling.

Na een snelle lunch bij een lokale bakker, liepen we langs het stadhuis naar het Alcazaba. Op Plaza de la Merced poseerde ik naast het standbeeld van Picasso. De wandeling leidde ons langs de imposante kathedraal van Málaga, waarna we de heuvel opgingen naar het Castillo de Gibralfaro. De dag werd afgesloten met een heerlijke paëlla in een charmant restaurant nabij ons hotel.

Dag 2: Vrijdag – Van Málaga naar Montecorto via Zahara de la Sierra

Onze rondreis begon echt vandaag. We reden naar Zahara de la Sierra, een pittoresk wit dorpje. Hier maakten we een klim naar een Moors kasteel op de heuveltop, waar we werden beloond met een adembenemend uitzicht over een meer en het omliggende landschap. Na een gezellige lunch op een pleintje in het centrum, vervolgden we onze reis naar Montecorto. We verbleven in een prachtige Andalusische boerderij te midden van het Parque Natural Sierra de Grazalema.

Dag 3: Zaterdag – Wandelen in Grazalema

De dag begon met een wandeling in het Grazalema natuurpark, een groen en rotsachtig gebied vol bloemen dankzij de recente regenval. Onder een stralende zon van 23 graden liepen we tussen pioenrozen en zagen we grote vale gieren majestueus cirkelen boven ons. Na de wandeling lunchten we in het dorpje Grazalema. De middag bracht ontspanning op het terras van ons hotel (een Andalusische boerderij) in Montecorto.

Dag 4: Zondag – Van Montecorto naar Sevilla via Ronda

De dag startte met een wijproeverij bij BadMen wines, waar we om elf uur ’s ochtends vijf verschillende wijnen proefden, vergezeld van lokale lekkernijen. Vervolgens bezochten we Ronda, een van de oudste steden van Spanje. Ik waagde me naar de voet van de beroemde brug, hoewel het laatste stukje een beetje teleurstellend was. Na een lunch op een charmant pleintje reden we verder naar Sevilla. De avond eindigde in een gezellig tapasrestaurant, gevolgd door een drankje in een flamenco bar.

Dag 5: Maandag – Ontdekkingstocht door Sevilla

De dag begon met een fietstocht onder leiding van een Nederlandse gids. Onze eerste stop waren de Setas de Sevilla, een indrukwekkend modern bouwwerk. We fietsten verder langs de Kathedraal, de Alcazaba en het prachtige Plaza de España. ’s Middags bezochten we de kathedraal van Sevilla, waar we het praalgraf van Columbus zagen en de Giralda toren beklommen voor een schitterend uitzicht over de stad. De avond werd afgesloten met een wandeling over het Plaza de España in de avondzon.

Dag 6: Dinsdag – Sevilla’s verborgen schatten

Vandaag bezochten we het Real Alcazar, een indrukwekkend complex van Moorse paleizen en tuinen. ’s Middags brachten we een bezoek aan het Palacio de las Dueñas, het huis van de Hertogin van Alba, vol kleurrijke bougainvillea, binnenplaatsen en tuinen. De dag eindigde met een intieme flamenco-voorstelling en een nachtelijk bezoek aan de verlichte Setas de Sevilla.

Dag 7: Woensdag – Cordoba en aankomst in Granada

Op weg naar Granada maakten we een tussenstop in Cordoba. Terwijl we de brug overstaken, zagen we de indrukwekkende Mezquita-Kathedraal, een voormalige Moorse moskee. Binnen bewonderden we de kenmerkende rood-gestreepte bogen. Het was een warme dag, 28 graden, wat een contrast was met de voorgaande dagen. In Granada maakten we een avondwandeling door Albaicín en genoten van een diner met uitzicht op het Alhambra.

Dag 8: Donderdag – Vrije dag in Granada en bezoek aan het Alhambra

Onze vrije dag in Granada begon met een stadswandeling en een bezoek aan de glinsterende Basilica de San Juan de Dios. Na een eenvoudige lunch gingen we naar het Alhambra. We begonnen bij Generalife, het zomerpaleis met prachtige tuinen. Om 14:30 uur bezochten we de Nasridenpaleizen, waar we versteld stonden van de marmeren zuilen, fijne houtwerken en indrukwekkende kalligrafieën. De Palacio de Comares en het Palacio de los Leones waren de hoogtepunten van de dag.

Dag 9: Vrijdag – Wandelen door de Alpujarras

Vandaag maakten we een wandeling door de Alpujarras, bekend om hun schilderachtige witte dorpen. Onze gids leidde ons van Capileira naar Bubion, een tocht van ongeveer 7-8 kilometer met een stijging van 400 meter. We liepen over smalle, rotsachtige paden vol bloemen en genoten van een heerlijke lunch in Pampaneira.

Dag 10: Zaterdag – Laatste dag in Granada en terugreis

De laatste dag begon met een bezoek aan het Museo Cuevas del Sacromonte, waar we meer leerden over het leven in grotwoningen en de flamenco-tradities van de Spaanse zigeuners. De middag bracht ons terug naar Nederland, vol herinneringen aan een onvergetelijke reis door Andalusië.